Uutisarkisto

Koiviston Auto -konserni lahjoittaa vähintään 15 bussia Ukrainaan

Suomen suurin linja-autoyhtiö, johon kuuluvat OnniBus.com, Helsingin Bussiliikenne, Jyväskylän Liikenne, Koskilinjat, Kuopion Liikenne, Pirkanmaan Tilausliikenne, Satakunnan Liikenne ja Porvoon Liikenne, lahjoittaa vähintään 15 linja-autoa Ukrainaan ensisijaisesti koulubusseiksi. Koiviston Auton oma henkilökunta ajaa bussit Puolassa Ukrainan rajalla sijaitsevaan logistiikkakeskukseen. Tarve on huutava, koska Euroopan Komission mukaan jopa 2800 koulurakennusta on joko vahingoittunut tai tuhoutunut ja oppilaat tulevat pitkien matkojen päästä jäljellä oleviin kouluihin.

”Tuomitsemme Venäjän hyökkäyssodan Ukrainaan ja haluamme auttaa meille luontevalla tavalla. Tiedämme, kuinka vaikeaa on löytää kuljettajia etenkään Ukrainasta, joten päätimme ajaa bussit itse Ukrainan rajalle, ja henkilökuntamme lähti tähän todella hienosti mukaan: lyhyessä ajassa 230 henkilöä ilmoittautui vapaaehtoiseksi. Olen erittäin ylpeä henkilökunnastamme!” sanoo Koiviston Auton konserninjohtaja Jyrki Vainionpää.

Lahjoitettavat bussit ovat käytettyjä, mutta täysin käyttökunnossa ja ne ovat olleet luovutushetkeen asti ajossa. Bussit vapautuvat liikenteestä muun muassa siksi, että ne korvataan uusilla sähköbusseilla HSL:n alueella. Busseihin lastataan mukaan avustustarvikkeita ja ensimmäisten bussien mukaan on pakattu teollisuuskeittiö Suomen Punaisen Ristiltä. Ensimmäiset bussit lähtivät Suomesta 7.12.2022 aamulla. Seuraavat kaksi saattuetta on suunniteltu lähtevän tammikuun alkupuolella.

”Bussit laivataan Helsingistä Tallinnaan ja ajetaan Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan noin viiden auton ryhmissä joulu- ja tammikuussa. Jokaiseen bussiin tulee vähintään kaksi kuljettajaa, joista osa on kokeneita mekaanikkoja. Hankkeen suunnittelu on vaatinut paljon aikaa, koska tähän liittyy paljon selvitettäviä ja järjesteltäviä asioita,” toteaa Helsingin Bussiliikenteen työvuorosuunnittelija Jani Viljakainen, joka toimii hankkeessa vapaaehtoisena projektipäällikkönä oman toimensa ohella.

Hanke toteutetaan yhdessä Suomen sisäministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön, Ukrainan opetusministeriön ja Suomen Punaisen Ristin (SPR) kanssa. SPR:n Lisäksi hankkeessa ovat mukana muun muassa Neste, joka lahjoittaa biodieseliä busseihin sekä Tallink Silja, joka tarjoaa laivauksen.

”Sodan keskelläkin ukrainalaiset katsovat tulevaisuuteen. Ennen kuin sota on voitettu ja Suomi voi tukea presidentti Zelenskyn pyynnön mukaisesti Ukrainaa sen koulutusjärjestelmän jälleenrakentamisessa, on arjen jatkuttava sodasta huolimatta. Nyt Ukrainaan lähetettävät bussit tuovat konkreettista apua lasten koulukuljetuksiin,” toteaa Liikenne ja viestintäministeri Timo Harakka.

”Venäjä on kiihdyttänyt iskuja Ukrainan siviilikohteisiin. Tuhot ovat valtavia. Ukraina tarvitseekin monenlaista tukea. Suomi on lähettänyt muun muassa energiasektorin apua, lääkkeitä ja terveydenhuollon tarvikkeita. Jatkamme avun tarjoamista Ukrainen toiveen mukaisesti. Kiitämme suuresti lahjoituksia tarjonneita toimijoita,” sanoaa sisäministeri Krista Mikkonen.

”Koen, että koko Suomi tukee Ukrainaa, emmekä ole yksin. Haluan kiittää Koiviston Autoa tästä avusta, joka tulee todella tarpeeseen. On tärkeää, että lapset voivat käydä koulua ja elää mahdollisimman normaalia elämää sodasta huolimatta”, toteaa Ukrainan Suomen suurlähettiläs

”Vaikka tämä on merkittävä ponnistus yrityksellemme, se on vain hyvin pieni osa ratkaisua. Siksi toivon, että hankkeemme innostaa monia eurooppalaisia linja-autoyhtiöitä lahjoittamaan ja myös ajamaan linja-autoja Ukrainan rajalle. Autamme mielellämme jakamalla kokemuksiamme tällaisen projektin toteuttamisesta”, jatkaa Koiviston Auton konserninjohtaja Jyrki Vainionpää.

Hanke liittyy myös Euroopan Komission juuri käynnistyneeseen solidaarisuuskampanjan ”Koulubusseja Ukrainaan”. Kampanjan käynnistäjiä ovat olleet Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ja Ukrainan ensimmäinen nainen Olena Zelenska.

Lisätietoja solidaarisuuskampanjasta: School buses for Ukraine (europa.eu)

Jyrki Vainionpää, konserninjohtaja, Koiviston Auto
050 486 9869, jyrki.vainionpaa@kabus.fi

Koiviston Auto –konserni on Suomen suurin linja-autoyritys, jolla on lähes 100 vuoden historia ja noin 2500 työntekijää. Liikennöimme Helsingistä aina Ivaloon ja Kilpisjärvelle asti. Huolehdimme useimpien suurten kaupunkien paikallisliikenteestä. Konserniin kuuluvat OnniBus.com, Helsingin Bussiliikenne, Jyväskylän Liikenne, Koskilinjat, Kuopion Liikenne, Pirkanmaan Tilausliikenne, Satakunnan Liikenne ja Porvoon Liikenne. Koiviston Auton omistaja on CapMan Infra.

Kuva: Koiviston Auton ensimmäiset bussit lähdössä Helsingistä Tallinnaan 7.12 aamulla. Kuvassa mukaan lähtevät 12 kuljettajaa ja Koiviston Auton johtoa ja hallituksen jäseniä

Terhi Launis Koiviston Auto -konsernin talousjohtajaksi

Koiviston Auto -konsernin talousjohtajaksi (Group CFO) ja johtoryhmän jäseneksi on nimitetty KTM Terhi Launis. Terhillä on yli 20 vuoden kokemus talousjohdon tehtävistä mm. Finnairilta, Kemiralta, Instru Optiikalta ja viimeiseksi Parocilta/Owens Corningingilta, jossa hän toimii Commercial Finance -johtajana ja liiketoimintayksikön johtoryhmän jäsenenä.

”Olen todella iloinen, että saimme rekrytoitua Terhin tiimiin. Hänellä on vahva kokemus mm. sisäisen laskennan kehittämisestä ja kannattavuuden parantamisesta yhdessä liiketoimintajohdon kanssa. Luotan siihen, että Terhin johdolla taloustiimimme vahvistuu entisestään”, toteaa Koiviston Auton konserninjohtaja Jyrki Vainionpää

”On hienoa päästä osaksi Koiviston Auton tarinaa ja antamaan oma panokseni yrityksen menestykseen. Odotan innolla pääseväni aloittamaan työt ja tutustumaan työyhteisöön”, sanoo Terhi Launis

Terhi aloittaa tehtävässä viimeistään helmikuun 2023 alussa.

Helsingin Bussiliikenne voitti HSL:n järjestämässä bussiliikenteen kilpailussa 57/2022 runkolinjan 560

Helsingin Bussiliikenne Oy voitti HSL:n järjestämässä bussiliikenteen kilpailussa 57/2022 runkolinjan 560 (Rastila-Vuosaari-Kontula-Malmi-Myyrmäki) liikennöinnin.

Nyt voitettu sopimus astuu voimaan elokuussa 2024 ja päättyy elokuussa 2031. Sopimukseen sisältyy kolmen vuoden optiomahdollisuus. Uuden sopimuksen mukainen liikenne työllistää 63 kuljettajaa.

Kohdetta tullaan uuden sopimuksen myötä liikennöimään 16 sähkönivelellä. Sähköliikennöinti laskee liikennöintimme aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä yli 2.900 tonnia vuodessa.