Uutisarkisto

Koiviston Auto Helsingille voittoja HSL:n kilpailutuksissa

Konsernijohtaja Henriki Mikkola summaa:

 

HSL:n hallitus ratkaisi vuoden alussa kokouksessaan kolme eri kilpailutusta:

 

– HSL 59/2023 kilpailukierros

– Ympäristöbonus Y14

– Junaa korvaava liikenne

 

Koiviston Auto Helsinki menestyi hienosti tehden hattutempun nappaamalla voittoja kaikista kolmesta kilpailutuksesta.

HSL 59/2023

 

Kilpailutuksessa oli yhteensä 53 auton liikenne neljässä eri kohteessa, joista kunkin sopimuskausi on kestoltaan 7+3 vuotta. Nappasimme näistä kotiin kolme kohdetta, eli 40 auton liikenteen:

 

Kohde 292:

– 54: Itäkeskus–Pitäjänmäki–Valimo

– 553: Hakunila–Malmi–Maunula–Leppävaara

 

Kohde 293:

– 90: Vuosaari (M) – Aurinkolahti – Vuosaaren satama

– 96: Vuosaari (M) – Porslahdentie

 

Kohde 294:

– 561: Itäkeskus (M) – Malmi as. – Aviapolis as. – Kivistö as.

– 562: Itäkeskus (M) – Malmi as. – Aviapolis as. – Lentoasema

– 90A: Rautatientori – Vuosaaren satama

– 90N: Rautatientori – Länsi-Herttoniemi – Vuosaari (Kallvikintie)

– 96N: Rautatientori – Aurinkolahti – Vuosaari (Porslahdentie)

Uudet sopimukset alkavat elokuussa 2025 ja niitä tullaan liikennöimään kaikilta kolmelta pääkaupunkiseudun varikoltamme uusilla sähköbusseilla. Sopimukset työllistävät yhteensä noin 125 kuljettajaa. Puolustimme kilpailutuksessa 13 auton liikennettä kohteessa 295, jonka valitettavasti hävisimme. Eli nettovoittimme 27 auton liikenteen.

Ympäristöbonus Y14

 

HSL hankkii joka vuosi sopimusliikennöitsijöiltään reilulla miljoonalla eurolla toimenpiteitä jotka vähentävät päästöjä. Hankinta tapahtuu vuosittaisilla ympäristöbonuskilpailutuksilla, joissa liikennöitsijät tarjoavat nykyään pääasiassa biopolttoaineiden käyttöä. Tarjousten paremmuutta vertaillaan tarjotun päästövähenemän laskennallisen arvon ja tarjotun hinnan välisen suhdeluvun perusteella.

 

Tällä kertaa bonukset jakautuivat kohtuullisen tasaisesti eri liikennöitsijöiden välillä, joskin kilpailijamme saivat hivenen meitä suuremman potin. Voittamamme määrä vastaa 1,43 miljoonaa litraa biodieseliä.

 

Junaa korvaava liikenne

Tulevana kesänä pääkaupunkiseudulla on tulossa merkittäviä katkoksia raideliikenteeseen. Sen johdosta HSL hankkii linja-autoliikennettä korvaamaan niin junia, metroja kuin raitiovaunujakin. Ensimmäisenä vuorossa oli junaa korvaavan liikenteen hankinta jaettuna yhdeksään eri kohteeseen kolmelle eri ajanjaksolle. Tulemme ajamaan linjaa 213X Elienaukiolta Espoon Keskukseen 6-9 autolla. 5.5.-27.5. sekä 31.8.-31.9. liikennöidään pääasiassa viikonloppuisin. 24.6.-29.7. liikennettä ajetaan läpi viikon.


OnniBus ostaa Paunun pikavuoroliiketoiminnan

Koiviston Auto -konserniin kuuluva OnniBus.com Oy ja Väinö Paunu Oy ovat sopineet Paunun pikavuoroliiketoimintaa koskevasta liiketoimintakaupasta, jonka myötä Paunun kaukoliikenne siirtyy OnniBusille 12.2.2024 alkaen. Osana kauppaa Paunulta Koiviston Auto -konserniin siirtyy 14 kuljettajaa ja 2 asentajaa sekä 13 autoa. 

Paunu on yksi ExpressBus-brändin liikennöitsijöistä ja liikennöi nykyisellään seuraavilla reiteillä: Tampere-Helsinki, Tampere-Turku, Tampere-Jyväskylä ja Tampere-Lahti. Paunun liput ovat olleet myynnissä 25.2. asti Matkahuollon kanavissa. Liiketoimintakaupan jälkeenkin lippujen myynti jatkuu normaalisti 25.2. asti niiden vuorojen osalta, joiden matkustuspäivä on 25.2. tai aiemmin. Kaikki nyt liikenteessä olevat vuorot jatkuvat sellaisenaan 25.2. asti.

Liput vuoroille, joiden matkustuspäivä on 26.2. tai myöhemmin, tulevat myyntiin myös OnniBusin bussilippukauppaan, ei siis vain Matkahuollon. Lipunmyynti näille vuoroille alkaa mahdollisimman pian ja siitä tiedotetaan erikseen OnniBusin ja Paunun nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. OnniBusin ja jatkossa Paununkin vuorojen liput ovat helposti varattavissa OnniBusin bussilippukaupassa ja sovelluksessa sekä R-kioskeissa, joista voi ostaa lipun myös käteisellä.  Suunnittelutyö Paunun vuorotarjonnan kehittämiseksi ja integroimiseksi OnniBusin tarjontaan alkaa viipymättä ja näkyy asiakkaille vaiheittain kevään mittaan.

”Paunun pikavuoroliiketoiminnan ostaminen vahvistaa asemaamme Tampereelta liikennöitävässä liikenteessä ja on täten luonnollinen jatkumo kasvullemme Pirkanmaalla. Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme tarjota Paunun pikavuoroliikenteen ammattilaisille töitä alan suurimmassa konsernissa”, toteaa Koiviston Auton konsernijohtaja Henrik Mikkola.

”Paunun brändi ja laatu ovat monelle tuttuja etenkin Pirkanmaalla. Onkin suuri ilo ja kunnia toivottaa Paunun ammattilaiset nyt tervetulleeksi OnniBusin perheeseen. Samalla haluan kutsua kaikki Paunun nykyiset asiakkaat OnniBusin kyytiin tutustumaan meidän kattavaan valtakunnalliseen verkostoon, huokeisiin hintoihin ja useammin matkustavien kanta-asiakasohjelma OnniEtuun”, jatkaa OnniBusin toimitusjohtaja Joona Hurmerinta. 

Johtajanimityksiä Koiviston Auto -konsernissa

Arttu Kuukankorpi tarjous- ja suunnittelujohtajaksi

Arttu Kuukankorpi aloitti Koiviston Auto -konsernin tarjous- ja suunnittelujohtajana 18.12.2023. Tehtävässään Arttu vastaa julkisten hankintojen tarjouslaskennasta, sekä koko konsernin tuotannon suunnittelusta yhdessä tiiminsä kanssa. Arttu on urallaan kerryttänyt joukkoliikenteen kilpailutuksista ja suunnittelusta lähes ainutlaatuisen kokemuksen. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen liikennöintiyksikön johtajana sekä lukuisissa tehtävissä HSL:llä mm. suunnitteluryhmässä päällikkö- ja johtotehtävissä sekä viimeisimpänä sopimusohjauspäällikkönä.

”Olen hyvin tyytyväinen saatuamme Artun osaamisen taloomme. Artun johdolla pystymme kehittämään erityisesti suunnitteluamme entisestään huomioiden sekä tehokkuuden, että työhyvinvoinnin. Lisäksi hänen laaja kokemus liikenteen tilaajien toiminnasta auttaa meitä kehittämään toimintaamme asiakkaidemme tarpeiden mukaisesti”, konsernijohtaja Henrik Mikkola toteaa.

”Olen todella innoissani uudesta tehtävästäni Koiviston Autolla. Tarjouskilpailut ja suunnittelu ovat minulle hyvin rakkaita aiheita ja Koiviston Autolla on erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa johtoasemaansa Suomen markkinoilla sähköistymisen edetessä”, Arttu kertoo.

Mikko Alanko kehitysjohtajaksi

Mikko Alanko on nimitetty kehitysjohtajaksi vastuualueenaan operatiivisen toiminnan kehityshankkeet, johtamisjärjestelmät, ESG sekä IT. Mikko siirtyy Koiviston Auton palvelukseen SOK:n Head of Workforce Management roolista, jossa hän on vastannut 45 000 hengen työvuorosuunnittelujärjestelmien, sekä raportoinnin ja analytiikan kehittämisestä. Ennen SOK:lle siirtymistä Mikko ehti palvella mm. 10 vuotta VR-konsernin palveluksessa lukuisissa digitaalisten palveluiden, kaluston kunnossapidon ja suunnittelun johto- ja päällikkötehtävissä.

”Mikon aiempien tehtävien yhdistävänä teemana on kehitys, johon hän pääsee nyt keskittymään todenteolla. Mikon erityisvahvuuksiin kuuluu data-analytiikka ja sen hyödyntäminen järjestelmällisessä kehittämisessä. Uskonkin, että Mikon osaaminen tulee auttamaan meitä merkittävästi strategiamme mukaisten tavoitteidemme saavuttamisessa”, Henrik kertoo.

”Olen iloinen päästessäni palaamaan takaisin joukkoliikenteen pariin muutaman välivuoden jälkeen. Koiviston Auto on perinteikäs yhtiö, joka on todella mielenkiintoisessa tilanteessa – kuten koko linja-autoalakin liikenteen sähköistyessä kovaa vauhtia – ja uskon monipuolisen kokemukseni olevan avuksi tarvittavan muutoksen aikaan saamisessa.”

Mikko aloittaa tehtäväsään 12.3.2024 mennessä.

Arttu ja Mikko ovat nimitetty Koiviston Auto -konsernin johtoryhmän jäseniksi ja raportoivat tehtävässään konsernijohtaja Henrik Mikkolalle.